2013. febr. 21.

Női alakok a Bibliában 3. (Ráhel és Lea)

Történetünk folytatódik. A menekülő Jákób eljutott édesanyja, Rebeka szülővárosába. A mai alkalommal két asszonyt fogunk közelebbről megvizsgálni. Hiszem, hogy sok szempontból tanulságos lehet az életük.

1. Jákóbnak megtetszik Ráhel
1. Mózes 29. rész:
15Akkor Lábán ezt mondta Jákóbnak: Ha rokonom vagy is, nem kell ingyen szolgálnod nekem. Mondd meg nekem, mi legyen a béred? 16Volt pedig Lábánnak két leánya: a nagyobbiknak a neve Lea, a kisebbiknek a neve Ráhel. 17Lea gyenge szemű volt, Ráhel pedig szép termetű és szép arcú volt. 18Ezért Ráhelt szerette meg Jákób, és ezt mondta: Szolgálok neked hét esztendeig a kisebbik leányodért, Ráhelért.  19Lábán azt felelte: Jobb, ha hozzád adom, mintha más emberhez adnám. Maradj nálam! 20Így szolgált Jákób Ráhelért hét esztendeig, de ez csak néhány napnak tűnt neki, annyira szerette őt.

Jákób kész volt 7 évet szolgálni Ráhelért. Elérkezett a várt nap, a lakodalom napja.

23De amikor este lett, fogta a leányát, Leát, és őt vitte be hozzá. Jákób be is ment hozzá. 24Lábán a szolgálóját, Zilpát, leányának, Leának adta szolgálóul. 25Jákób csak reggel látta, hogy Lea van vele. Akkor ezt mondta Lábánnak: Mit tettél velem? Hát nem Ráhelért szolgáltam nálad? Miért csaptál be engem? 26Lábán így felelt: Nem szokás nálunk, hogy a kisebbiket az elsőszülött előtt adják férjhez.

De jaj! Valami hiba csúszott a számításokba. Nem a tervek szerint alakultak az események. A csaló Jákób megcsalatott. Mintha ismerős lenne a helyzet!
Sokszor mondjuk: "Kölcsön kenyér visszajár!" Ez nagyon igaz, törvényszerűség. "Amit vet az ember, azt aratja."- írja az Isten Igéje. Isten számon kéri a tetteinket.
Például: idős szüleit gondozó édesapa vagy édesanya tiszteletlenül bánik a rábízottakkal a gyermekei jelenlétében, akkor ne lepődjön meg, ha sok év leforgása után hasonló bánásmódban lesz része. Ha rácsapják az ajtót, ha nem akarnak segíteni neki, vagy "trottyos öregnek" nevezik, csak azt aratja le, amit vetett.
Sokszor voltam ehhez hasonló események szemtanúja.

Egy kényszerházasság szemtanúi lehetünk. Korábban ez sokkal elterjedtebb gyakorlat volt, amikor a szülők rendezték el gyermekeik házasságát.
Nem tudom, hogy a te házasságod, kapcsolatod kényszer megoldás-e, vagy a szeretetre alapozódik. De mit lehet tenni ilyen helyzetben?
Mit tehet egy feleség, ha nap mint nap azt látja, hogy a férje más lány után kacsingat, más lányt szeret, másnak kedveskedik?

A legegyszerűbb megoldásnak a válás tűnik. De a VÁLÁS NEM MEGOLDÁS!!!

Akkor mit tehetünk, hogy egy hideg kapcsolat megmelegedjen, a férj szíve a feleséghez hajoljon?
Azt kell mondjam, hogy ehhez mi kevesek vagyunk, ezen egyedül nem leszünk képesek változtatni.
Csak Istent segítségül hívva lehet reménységünk a kapcsolat helyreállásában.
Miért? Mert a mi szívünk egy ilyen erőpróbáló helyzetben még hidegebbé, keményebbé válik, sértődik, elfordul a hűtlen féltől, akár más szerető után kutat.

Csak az Úr Jézus segítségével imádkozhatsz a társadért. Egyedül a Teremtő Isten képes a szíveket átformálni.
Csak az Úr Jézus segítségével tudunk szeretettel fordulni a másik felé. A szeretetnek sokféle kifejezési formája van: egy finom vacsora egy szépen terített asztalon, kedves ölelés, szeretetteljes szavak,...
Ezek a kedves megnyilvánulások mindenképpen felkeltik a társ figyelmét. Mi történik? Engem itthon szeretnek, megbecsülnek? Miért szaladjak más után, hiszen itthon is megkapom, amire a lelkem vágyik?

2. Két asszony harca

Eltelt újabb 7 év, és a szeretett nő Jákóbot ölelhette.
Eddig sem volt könnyű a helyzet Lea számára. Most nap mint nap szemtanúja lehetett annak, hogy Ráhel a kedvezményezett. Ő a szép, a szeretett. Nincs ennél fájóbb.

31De az ÚR látta Lea megvetett voltát, és megnyitotta az ő méhét, Ráhel ellenben meddő maradt. 

Lea reménykedik. Végre fel tudott mutatni ő is valamit, amire húga képtelen. FIAKAT adott a férjének!
34Majd újra teherbe esett, fiút szült és azt mondta: Most már ragaszkodni fog hozzám a férjem, mert három fiút szültem neki.

Lea érezte és éreztette a fölényét. Most Ráhel kezd el féltékenykedni.
 1Amikor Ráhel látta, hogy ő nem tud szülni Jákóbnak, féltékeny lett Ráhel a nénjére, és ezt mondta Jákóbnak: Adj nekem fiakat, mert ha nem, belehalok! (30. rész)

Láthatjuk, hogy milyen szomorúságot tud okozni a gyermektelenség is. Az elmúlt alkalommal is már szembesültünk ezzel a problémával. (Sajnos, ma sem ritka.) Jákób édesapja az Úrhoz folyamodott, az Úrtól kért gyermeket. Elképzelhető, hogy Jákób is, Ráhel is felsóhajtott számtalanszor az Úrhoz.

 22Megemlékezett Isten Ráhelről is, meghallgatta Isten, és megnyitotta a méhét. 23Teherbe esett, fiút szült, és ezt mondta: Elvette Isten a gyalázatomat! (30. rész)

Isten Ráhel könyörgésére is gyermekáldással felelt. "Bizony, az Úr ajándéka a gyermek."
Ezt teheted kedves édesanya te is, ha hasonló problémákkal küzdesz.

Utolsó gondolatmenetként néhány szó a többnejűségről.
Miről beszélsz?- kérdezheted. Hiszen a magyar törvények tiltják a párhuzamos kapcsolatok létrejöttét. Pedig ma is jelen van. Nem ismeretlen fogalom, hogy valaki házastársa mellett szeretőt "tart", flörtölget, kapcsolatokba kóstol bele. Vagy egyik házasság felbontása után újabb házasságba lép.

Itt nagyon szépen körvonalazódik, hogy mennyi bonyodalmat, szívfájdalmat tud okozni, ha valaki nem veszi figyelembe az isteni rendet. Isten kezdettől fogva egy férfinek egy feleséget adott. (Más téma a házastárs halála utáni újraházasodás.) Mennyi az összetört szívű ember, a lelki sérült!

Nem tudom, hogy te milyen formában vagy érintett ebben a témában? Te vagy talán az elutasított, a félretett, a nemszeretett? Minden nap az a félelem gyötör: "Miért jön később haza, vagy miért nem jött ma haza? Miért már asszonyát/férjét szereti? Hiszen én mosok rá, én főzök, én nevelem a gyermekeink?

Vagy talán te vagy az, aki kiadtad az útját a másiknak, mert már nem szereted, unalmas?

Összetört szívek. De ki képes ezt begyógyítani, ki tudja bekötözni a vérző sebet? Ki tudja a szeretet, szerelem lángját újra felszítani? Ki tehet hűségessé?

Egyedül az Úr. Mert Ő a szeretet Istene, ő a hűséges fél, aki a mi hűtlen szívünket is újra és újra hívogatja, szeretetével csalogatja, vonza magához. Az Ő szeretete tud gyógyítani bennünket is, és tud a környezetünk felé is megbocsátóvá tenni.

 22De nem engem hívtál segítségül, Jákób, nem értem fáradoztál, Izráel! 23Nem nekem hoztál bárányt égőáldozatul, nem engem dicsőítettél véresáldozataiddal. Nem én voltam, akinek ételáldozatoddal szolgáltál, nem én voltam, akiért tömjénezéssel fáradoztál.  24Nem nekem vettél pénzért illatos nádat, nem engem árasztottál el véresáldozataid kövérjével. Hanem te voltál az, akinek én szolgáltam vétkeid miatt, te voltál az, akiért fáradoztam bűneid miatt. 25Én, én vagyok az, aki eltörlöm álnokságodat önmagamért, és vétkeidre többé nem emlékezem. (Ézsaiás 32. rész)

Ezek az Igeversek váljanak útravalóul az elkövetkező hetek harcaihoz.
                                                                                       (Agócs Írisz grafikája)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése